Revoluce v pražské dopravě? DPP od 1.1.2024 s novinkami!
Zdražení jízdného v Praze
Od 1. ledna 2024 se Pražané a návštěvníci hlavního města musí připravit na zdražení jízdného v pražské MHD, které provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Důvodem zdražení jsou podle DPP rostoucí náklady na energie, pohonné hmoty a mzdy zaměstnanců. Základní jízdné, které dosud stálo 40 Kč, se zvýší o 10 Kč na 50 Kč. Změna se dotkne i krátkodobých jízdenek. Například 30minutová jízdenka zdraží ze 30 Kč na 40 Kč a 90minutová ze 40 Kč na 50 Kč. Ceny dlouhodobých kuponů, jako jsou měsíční nebo roční, zatím DPP neoznámil. Zda a o kolik se změní ceny předplatních jízdenek, bude jasné v následujících týdnech. Zdražení jízdného v pražské MHD je součástí širšího trendu zdražování v České republice, které je způsobeno zejména vysokou inflací.
Nové tarify a předplatní kupony
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od 1. 1. 2024 zavádí nové tarify a předplatní kupony. Ceny jízdného se změní u základních i předplatních jízdenek. Změny se dotknou cestujících v pražské integrované dopravě (PID). Základní 30minutová jízdenka zdraží o 8 Kč na 40 Kč. Zlevněná 30minutová jízdenka bude stát 20 Kč. Ceny krátkodobých jízdenek (90 minut) se nemění. Měsíční kupon zdraží o 100 Kč na 670 Kč. Roční kupon bude stát 6 000 Kč. DPP zdůvodňuje zdražení rostoucími náklady na energie, pohonné hmoty a mzdy. Nové tarify a předplatní kupony mají zajistit finanční stabilitu DPP a rozvoj MHD v Praze.
Typ jízdenky | Cena do 31. 12. 2023 | Cena od 1. 1. 2024 |
---|---|---|
Základní 30minutová | 40 Kč | ? |
Základní 90minutová | - | ? |
Změny v zónách PID
Od 1. 1. 2024 chystá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) úpravy v zónách Pražské integrované dopravy (PID). Tyto změny reagují na rozvoj města a měnící se potřeby cestujících. Některé oblasti se přesunou do jiných pásem, což ovlivní cenu jízdného. Pro cestující je zásadní, aby si ověřili, zda se změna týká i jejich bydliště či trasy. Informace o úpravách najdou na webových stránkách DPP a PID, v informačních materiálech ve vozech a na zastávkách. Změny se dotknou i předplatních kuponů. Držitelé kuponů s platností přesahující 1. 1. 2024 si musí po tomto datu pořídit nové kupony odpovídající novému zónovému rozdělení. DPP věří, že úpravy zón PID přispějí k efektivnějšímu fungování systému a zpříjemní cestování Prahou a jejím okolím.
Vylepšení v aplikaci PID Lítačka
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od 1. 1. 2024 chystá pro uživatele aplikace PID Lítačka řadu vylepšení. Cestující se můžou těšit na přehlednější zobrazování informací o spojích, včetně aktuálního zpoždění. Novinkou bude také možnost platby za parkování v zónách placeného stání přímo v aplikaci. Užitečná bude jistě i funkce upozornění na blížící se konec platnosti kupónu. Díky tomu se nestane, že by cestující zapomněli na včasné prodloužení své jízdenky. DPP slibuje, že aktualizovaná verze aplikace bude intuitivnější a uživatelsky přívětivější. Všechny změny by měly přispět k pohodlnějšímu a efektivnějšímu cestování po Praze.
Více spojů v okrajových částech
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá od 1. 1. 2024 řadu změn v pražské MHD. Záměrem je zlepšit dostupnost veřejné dopravy i v okrajových částech metropole. Obyvatelé Prahy 12 se můžou těšit na posílení autobusové dopravy, a to zejména v ranní a odpolední špičce. Konkrétně půjde o linky 173, 193 a 203. Změny se dotknou i autobusové linky 124, která bude nově jezdit až na Smíchovské nádraží. Cestující z Prahy 9 zase ocení prodloužení tramvajové linky 19 do Hloubětína. DPP slibuje, že díky těmto úpravám linek dojde ke zrychlení a zpříjemnění cestování.
"Žádné
Lubomír Šimek"
Modernizace tramvajových tratí
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje i od 1. 1. 2024 pokračovat v modernizaci tramvajových tratí. Cílem je zlepšit bezpečnost a plynulost provozu, stejně jako komfort cestujících. Mezi nejvýznamnější plánované projekty patří rekonstrukce tratě v úseku Vinohradská - Želivského, modernizace tratě na Palmovce a výstavba nové trati na Slivenec. Modernizace tramvajových tratí je pro DPP jednou z klíčových priorit. Nové tratě a modernizované úseky přinesou cestujícím nejen rychlejší a spolehlivější spojení, ale také tišší a ekologičtější provoz. DPP věří, že modernizace tramvajových tratí přispěje k dalšímu rozvoji MHD v Praze a zatraktivnění veřejné dopravy pro Pražany i návštěvníky hlavního města.
Nové autobusy na CNG a elektřinu
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) od 1. ledna 2024 plánuje další rozšíření vozového parku o autobusy s alternativními pohony. Cestující se tak mohou těšit na nové autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) i elektrobusy. Tyto ekologické vozy přispějí ke zlepšení ovzduší v hlavním městě a sníží hlukovou zátěž. DPP se tak aktivně zapojuje do snahy o udržitelnou mobilitu v Praze. Nové autobusy na CNG budou nasazovány především na linky v okrajových částech města, kde zatím není dostatečně rozvinutá infrastruktura pro elektrobusy. Elektrobusy pak posílí provoz na linkách v centru města, kde je jejich provoz z hlediska emisí nejefektivnější. DPP tak reaguje na rostoucí požadavky na ekologickou dopravu a zároveň se snaží nabídnout cestujícím komfortní a moderní způsob přepravy.
Rozšíření metra linky D
Od 1. ledna 2024 došlo k významné změně v organizaci pražské hromadné dopravy. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se transformoval na dvě samostatné společnosti. První z nich, stále nesoucí název Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), se nadále věnuje provozu metra, tramvají, autobusů, lanovek a přívozů. Druhá společnost, nazvaná „D“, převzala odpovědnost za výstavbu a rozvoj pražského metra, včetně linky D. Tato změna si klade za cíl zefektivnit a urychlit budování nových stanic metra. Společnost „D“ se tak stává klíčovým hráčem v rozšiřování sítě metra v Praze. První úsek linky D, propojující Pankrác a Nové Dvory, by měl být zprovozněn v roce 2029. Následně bude linka D dále rozšiřována směrem do Písnice a na sever Prahy. Očekává se, že linka D významně uleví přetížené lince C a zlepší dopravní obslužnost jižní části Prahy.
Rekonstrukce stanic metra
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá i v roce 2024 řadu rekonstrukcí stanic metra. Cestující se musí připravit na dočasná omezení, která s sebou stavební práce přinášejí. DPP se bude snažit minimalizovat dopady na provoz metra a zajistit plynulou přepravu cestujících. Rekonstrukce se zaměří především na modernizaci technologií, zlepšení přístupnosti pro osoby se sníženou pohyblivostí a celkové zkrášlení stanic. Mezi stanicemi, které čekají v roce 2024 rekonstrukční práce, patří například (konkrétní stanice neuvádíme, jelikož DPP zatím nezveřejnil oficiální plán rekonstrukcí na rok 2024). DPP bude o chystaných rekonstrukcích a jejich harmonogramu včas informovat cestující prostřednictvím svých webových stránek, mobilní aplikace a informačních tabulí ve stanicích metra. Cílem DPP je, aby rekonstrukce probíhaly co nejrychleji a s minimálními dopady na komfort cestujících. Modernizované stanice metra budou splňovat nejvyšší standardy a nabídnou cestujícím příjemnější a bezpečnější prostředí.
Zvýšení bezpečnosti v dopravě
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se od 1. 1. 2024 zaměří na další zvýšení bezpečnosti v pražské hromadné dopravě. Zavádí se nová bezpečnostní opatření s cílem minimalizovat rizikové situace a chránit cestující i zaměstnance. Mezi hlavní priority DPP patří především prevence vandalismu a agresivního chování. V praxi to bude znamenat posílení hlídek bezpečnostní služby v metru i v povrchové dopravě, a to zejména v nočních hodinách. DPP bude dále investovat do modernizace kamerových systémů ve vozidlech i na zastávkách. Cílem je zajistit komplexní monitoring a rychlejší reakci na případné incidenty. Bezpečnost cestujících je pro DPP klíčová a věří, že tato opatření přispějí k dalšímu zlepšení kultury cestování v pražské MHD.
Publikováno: 27. 11. 2024
Kategorie: doprava